Belum rainforest, olifantenpoep en tijgergebrul - Reisverslag uit Gerik, Maleisië van Guido en Linda - WaarBenJij.nu Belum rainforest, olifantenpoep en tijgergebrul - Reisverslag uit Gerik, Maleisië van Guido en Linda - WaarBenJij.nu

Belum rainforest, olifantenpoep en tijgergebrul

Blijf op de hoogte en volg Guido en Linda

21 Januari 2015 | Maleisië, Gerik

Maandag in de middag kwam we, na een mooie rit door bergen en bossen aan in het Belum rainforest. Ons resort ligt op een eiland, aan de rand van een enorm uitgestrekte jungle, omgeven door een rivier.
De maandagmiddag brengen we door met een beetje de boel verkennen, maar vooral helemaal niets doen bij het prachtige zwembad, vanwaar je uitzicht hebt op de rivier.

Voor De dinsdag hebben we een boottour geboek. Er bleek wat miscommunicatie, we stonden niet op de lijst van de bootman, en de tour die we geboekt hadden kon helemaal niet vanwege overstromingen in het gebied hier. Na wat heen en weer gebel en gedoe gingen we dan toch op pad. En in plaats van met de club bejaarden mee gingen wij in bootje voor ons alleen met een privegids! Prima geregeld!
We hebben geluk, we zien de zeldzame rafflesia in bloei! Een enorme bloem die maar op een aantal plekken kan groeien, en er van knop tot bloem zo'n 3 jaar (!) over doet! Hij stinkt ook wel alsof hij 3 jaar heeft kunnen rotten... bleh! Insecten en olifanten schijnen er dol op te zijn.
Vervolgens gaan we een stuk verder de rivier op aan land, om daar naar de waterval te kijken. Een flinke klim, maar supermooi! Onze gids heeft heel spannende verhalen over olifanten en tijgers. We zijn geneigd hem niet al serieus te nemen... totdat we een enorme berg olifanenpoep zien liggen!! Dat maakt zo'n wandeling toch net even spannender :-)
Als we die avond lekker met een wijntje in de bar zitten te lezen horen we geritsel tussen de bomen naast ons en zien we 2 nieuwsgierige oogjes... we worden bekeken door meneer (of mevrouw) tapir!

Vanmorgen gingen de wandelschoenen weer aan!
Een aantal hikingtrails lagen onder water, maar er was er 1 toegankelijk. Geweldig! Bijna 3 uur lopen in de jungle zonder mensen te zien of te horen. We zien sporen die van een grote katachtige zijn, aapjes slingerend in de boomtoppen en heel veel prachtige vlinders.
Soms is er een pad, soms niet, soms ligt er een omgevallen boom en soms moeten we onder laaghangende bamboe stokken door.
Genieten!

Vanmiddag gingen we met een kayak het water op. Wat een stilte... alleen maar gezoem van insecten en vogeltjes die fluiten. We peddelen naar een rustig stuk en blijven daar een tijdje dobberen in de stilte. Dan horen we beweging aan de kant. En een laag soort gebrul... het is weer stil. Dit gaat zo een paar keer... gebrul en een soort gemauw, maar we kunnen niets zien. We weten natuurlijk niet wat daar in de bosjes heeft gezeten, maar ik wil graag geloven dat we bezoek hadden van een tijger :-)!

Morgen is het tijd om afscheid te nemen van het schitterende Belum! We reizen door naar het eiland Penang aan de Westkust.

• 21 Januari 2015 - 14:58

Lian:

Leuk dat jullie er zo van genieten en wij ook,maar dan van de herkenning en uiteraard van jullie mooie foto's.
    Ga aub zo door.
    Veel liefs mart en lian.

• 22 Januari 2015 - 05:26

Annet:

Het klinkt allemaal supermooi, geniet nog maar van jullie reis. Hier -3 met sneeuw op komst inhet weekend, haha. Ook mooi maar dan anders